Boek: Natuurlijk! Zonder suiker kookboek

Vorige week viel het Natuurlijk! Zonder suiker kookboek op de deurmat. Het vervolg op het boek Zonder Suiker van Anne Marie Reuzenaar. Dat kookboek heb ik nooit gekocht omdat ik heel erg houd van boeken met mooie foto’s. Zodra de foto’s mooi en aantrekkelijk zijn heb ik ook meteen zin het gerecht te gaan maken. Aangezien dat boek geen foto’s had heb ik het altijd laten liggen. Maar het trok me wel. Gelukkig is sinds kort het vervolg uit. Mét mooie foto’s! Die wilde ik natuurlijk wel 🙂

IMG_1712

IMG_1725

Ik eet niet 100% suikervrij. Ik ben een hele grote zoetekauw en bak regelmatig lekkere taartjes met veel suiker. Daarom probeer ik er wel goed op te letten zodat ik af en toe wel een eigen gebakken taartje kan eten. Ik lees altijd de etiketten, ik probeer ketchup te kopen met minder suiker of in ieder geval geen geraffineerde suiker en ik probeer zoveel mogelijk zelf te maken. Ik ben groot fan van palmsuiker vanwege de lage glycemische index en heb vorige week jam met chiazaad gemaakt i.p.v. suiker. Dit boek is daarom een handig handvat voor een goede basis.

IMG_1717

Met suiker kun je zelf bepalen hoever je er mee wilt gaan. Je kunt alleen geraffineerde suikers schrappen (dus nog wel honing, kokosbloesemsuiker, agavesiroop enz) maar je kunt het ook helemaal schrappen. Dan moet je ook letten op bijvoorbeeld vlees(waren) en thee waar (kleine hoeveelheden) verborgen suikers inzitten. Voor mij hoeft dat niet. Zolang ik maar weet dat ik geen kilo’s suikerklontjes zit weg te werken.

IMG_1715

Informatie

In het Natuurlijk! Zonder suiker kookboek wordt alles over suiker uitgelegd. Het begint met handige informatie over wat suikers zijn, waar ze vandaan komen en wat ze met het lichaam doen. Verduidelijkt met handige schemaatjes. Vervolgens laat Anne Marie van verschillende productgroepen zien hoeveel suiker (uitgedrukt in suikerklontjes, slim!) er in verschillende producten zit. Het zijn met name producten die in elke supermarkt te vinden zijn en die iedereen kent (en vast en zeker ooit in zijn kast heeft gehad). Van cruesli tot babyhapjes en van dranken tot broodbeleg. Per productgroep geeft ze rode, oranje en groene stempels zodat je een goed overzicht krijgt waar je het best voor kunt gaan.

IMG_1727

IMG_1721

Cruesli bevat 6,3 suikerklontjes per portie, biologische muesli van AH bevat 5,3 suikerklontjes per portie en havermout bevat slechts 0,1 suikerklontje (van nature aanwezige suikers) per portie.

Nadat je een beeld hebt kunnen vormen van hoeveel suiker er in producten zit en wat de invloed is van suiker komen er recepten aan bod. Je zou het kunnen zien als twee boeken in een. Deel 1 als informatief boek over koolhydraten/suikers en deel 2 een kookboek met recepten zonder suiker. Anne Marie maakt graag gebruik van palmsuiker in combinatie met stevia. Ik ben geen fan stevia (zoetstoffen in het algemeen loop ik met een grote boog omheen) maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Andere namen voor suiker op een etiket: glucose, vruchtensap, chicoreifructose, galactose, aroma, maltodextrine, tagatose, glucosefructosestroop, diksap en zo zijn er nog veel meer namen.

IMG_1728

Recepten

Suiker is niet makkelijk te vervangen. Het heeft naast smaak belangrijke functies voor de structuur van je gerecht. Sommige gerechten zoals salades, soepen en sauzen hebben geen suiker nodig. Ik was dus vooral erg benieuwd naar de recepten van het gebak, waarin suiker zo belangrijk is. En hoe kun je beter weten of het een goed kookboek is? Door recepten te maken! Ik plak altijd stickertjes welke recepten ik wil maken en er zaten er al heel wat ingeplakt. Ging ik voor wentelteefjes met gegrilde peer, broccoli-powersoep, Indiase kipburger met raita, yoghurtcake met bosvruchten, kaneelscones met cranberry’s of ontbijtmuffins met blauwe bessen? Ik koos voor een zoet gerecht en besloot de ontbijtmuffins te maken.

Recept uittesten

Ik koos uiteindelijk voor de ontbijtmuffins. Een handig recept waarvan ik eigenlijk alles wel in huis had staan. De stevia heb ik vervangen door 1 el palmsuiker maar volgens mij was dat nog niet eens nodig. Maar dat is ook heel persoonlijk en kan voor iedereen verschillen of je dit wilt vervangen of zelfs weglaten.

De muffins waren geslaagd! Ik heb er een paar ingevroren en ook daarna waren ze nog heerlijk. Er zijn een aantal recepten die ik op mijn to-do lijstje gezet heb om ooit te maken. Want die soep lijkt me heerlijk.. oh en die kipburger ook! Of de yoghurtcake! Oke, wat mij betreft qua recepten dus helemaal geslaagd 🙂

IMG_2116

Conclusie

Al met al vind ik het een mooi boek! De foto’s maken het voor mij echt af. Wil je op je suikerinname gaan letten dan is het een grote aanrader! Het geeft veel duidelijkheid, is erg praktisch geschreven en je kunt het meteen uitvoeren door middel van de lekkere recepten. De recepten zijn makkelijk maakbaar en zien er aantrekkelijk uit!

Waar te koop?

Het boek kun je hier kopen via bol.com en kost €19,99