Anna Schram

Fitgirl Anna ken je misschien van #Fitgirlcode. Laat je inspireren en lees haar verhaal over haar weg naar een gezonde levensstijl!

Wat was jouw drijfveer om een gezonde levensstijl te verwelkomen in je leven en wat heeft het je gebracht?

Mijn is hart meerdere malen in honderdduizend stukjes gebroken. Dat deed mijn zelfvertrouwen weinig goeds en daardoor ben ik gaan eten, veel gaan eten. Totdat ik uiteindelijk een eetbuistoornis had ontwikkeld. Ieder jaar een paar kilootjes erbij en een aantal mislukte dieetpogingen verder werd ik op een ochtend wakker en dacht: nu is het klaar! Geen halfslachtig werk, maar keihard zweten en stuk gaan. Niet langer zeggen: “ik hoop dat het me deze keer wel lukt”, nee: “potverdorie het gaat me nu lukken, kost wat het kost!” Offers brengen moet je! Ik heb mezelf vaak genoeg de vraag gesteld: wil je op de bank hangen of wil je shinen in je bikini? Het antwoord op die vraag is vrij simpel. Dat is mijn drijfveer om door te blijven gaan. Inmiddels houd ik weer van mezelf. Dat klinkt heel cliché, maar ik ben niet alleen blij met hoe ik eruit zie, maar ik heb oprecht bewondering voor mezelf als persoon. Dat vind ik best wel gaaf! 🙂

Wat houdt een gezonde levensstijl voor jou in?

Ik ben een echte levensgenieter! Ik sport keihard zodat ik in het weekend wijntjes kan drinken. Voor mij was het essentieel dat ik een balans vond tussen mijn oude gewoontes en mijn nieuwe levensstijl. Ik houd van gezelligheid en feestjes en ik zou mezelf niet meer zijn als ik dat compleet over bord zou gooien. Maar ik beperk dat soort uitspattingen nu wel tot het minimum. Welk feestje is het waard en welke kan ik wel een keertje skippen? Vroeger had ik FOMO (Fear Of Missing Out) in het sociale circuit, nu word ik vaak een beetje onrustig als ik anderen zie sporten terwijl ik zelf een ‘rustdag’ heb.

Welke healthy habit kunnen we dagelijks bij je terug vinden?

Ik probeer zo veel mogelijk te eten zoals de natuur dat bedoeld heeft. Geen voorverpakte salades en sauzen uit pakjes. Het kost even iets meer tijd, maar ik word er altijd zo blij van als ik iets gezonds heb klaargemaakt wat ook nog eens heerlijk smaakt. En ik ben gekapt met calorieën drinken, dat is echt zonde! Een lekkere smoothie op z’n tijd is geen probleem, maar ik blijf uit de buurt van fruitsappen en frisdrank. Water is the way to go!

Van welke work out word je helemaal blij en waarom?

Ik word superblij van de workouts bij Sixforty. Deze workouts zijn een combi van CrossFit, HIIT en bootcamp oefeningen. De workouts zijn heel afwisselend en ik hoef zelf niet te bedenken wat ik moet doen. Ik haal echt het maximale uit mezelf en ga helemaal stuk. Vroeger vond ik dat helemaal niet relaxed, maar nu voel ik me niet voldaan als ik niet tot het gaatje ben gegaan. Ik vind het echt te gek dat je door een goede trainer en gemotiveerde mensen om je heen, dingen uit jezelf kunt halen die je niet voor mogelijk had.

Wat is jouw favoriete healthy hotspot?

Spirit in de Groene Passage in Rotterdam. Deze toko heeft een verrukkelijk vegetarisch buffet. De keuze is oneindig waardoor ik altijd met een overladen bord bij de kassa eindig. Als ik rijk zou zijn zou ik hier iedere dag drie keer eten, het is namelijk wel een beetje prijzig.

Hoe ziet je work out agenda er in een week ongeveer uit? Hoe ziet een gemiddelde dag gezond eten er bij jou uit?

Mijn workout agenda: dinsdag – crossfit, woensdag – hardlopen, donderdag – crossfit, vrijdag – soms hardlopen, zondag – crossfit
fashionista3

Een dag gezond eten:

  • ‘s ochtends kwark met muesli en blauwe bessen
  • tussendoor: paar plakken gerookte kipfilet en 2 mandarijntjes
  • lunch: 2 volkoren wraps met tonijn, huttekase, tomaat en avocado
  • tussendoor: eiwitshake
  • diner: pompoensoep met een salade met kikkererwten, komkommer, tomaat, gerookte kipreepjes, walnoten en een dressing van quark en balsamicoazijn
  • tussendoor: wasa cracker met pindakaas

Wat train je het liefst?

Meestal doe ik een total body workout, dus er zijn geen spiergroepen waar ik een specifieke voorkeur aan geef. Alhoewel ik wel kan genieten van een lekker potje “Bring Sally Up” aan het einde van een workout.

Wil je een gezond recept delen of iets vertellen over je favoriete healthy recept?

Een tijdje geleden hebben Fit Girl Roos en ik, samen een enorm lekkere sushi salade gemaakt.  Als je ongegeneerd van sushi wilt genieten is dit een echte aanrader! (klik op de foto voor het recept)

Wie of wat is jouw fitinspiratie?

Mijn mede Fit Girl Roos is voor mij een grote inspiratie! We lijken in vele opzichten op elkaar en daardoor kunnen we ons goed in elkaar verplaatsen. Ik weet inmiddels dat ik ook een inspiratie ben voor haar en dat werkt extra motiverend. Op deze manier til je elkaar naar een hoger level. Bovendien is ze ook een super leuke chick om mee te hangen. Als ik er even doorheen zit of behoefte heb aan een dosis motivatie ben ik bij Roos altijd aan het goede adres. En niet geheel onbelangrijk: ze maakt de lekkerste protein pancakes van de wereld 🙂

Hoeveel uur train je ongeveer in een week?

Ik train ongeveer 5 uur in de week, verdeeld over hardlopen en CrossFit.

Wat zou jij lezers die graag een gezonde levensstijl willen zeker willen meegeven?

Probeer je levensstijl niet meteen 360 graden te veranderen, maar doe het stapje voor stapje, anders houd je het niet vol. Lees veel over voeding en sporten en doe er je voordeel mee. Twee jaar geleden dacht ik dat ik lekker bezig was al ik een heel pak Optimel-drink naar binnen klokte op een dag en maisboterhammen met Philadelphia Light at. Nu weet ik wel beter. Het allerbelangrijkste is dat je van het idee afstapt dat je bezig bent met een dieet. Gezond leven is niet iets tijdelijks, dat je even volhoudt totdat je een bepaald doel hebt bereikt. Je moet je leven zo inrichten dat je het je het voor altijd volhoudt. Liever steady en slow, dan jo-jo.

fashionista4

Lekkerste (healthy)snack ooit:

De lekkerste healthy snack: worteltjes met hummus. Mijn hummus verslaving is vrij ernstig, dus ik hoop dat daar ooit een supportgroepje voor opgericht wordt.

De lekkerste snack: Ben & Jerry, en ik hoef niemand uit te leggen waarom.

Het meest trots ben je op…

Mijn job bij #FITGIRLCODE. Ik maak deel uit van een team inspirerende girl bosses die elkaar motiveren het allerbeste uit zichzelf te halen. Samen met onze community inspireren we dagelijks 250.000 vrouwen wereldwijd om de fitste en gelukkigste versie van zichzelf te worden. Als je daar je bed niet voor uit komt, weet ik  het ook niet meer!

Wat is je favoriete workout?

Onze 30 Day Ab Challenge. Als je deze challenge naast je reguliere workout doet, rock je deze zomer sowieso een croptop!

Klik hier als je de video niet kunt zien

Wat is je ultieme guilty pleasure?

Mijn ultieme guilty pleasure is wijn met kaas. Ik vind niets fijner dan het weekend inluiden met een ijskoud glas witte wijn en een plankje stinkkazen. Vooral als het zonnetje schijnt en ik op het leven kan proosten met mijn beste maatjes. Ik zeg altijd maar: wine is sunshine held together by water 🙂

fashionista2

Kiezen maar!

Buik of billen trainen? Buik, de lekkerste spierpijn die er is!
Wijn of groene smoothie? Een groene smoothie na een avondje teveel wijn.
Cardio of kracht? Kracht
Tot laat in de nacht dansen of een uur crossfit? Oei die is moeilijk… dan liever een uur crossfit daar heb je uiteindelijk meer profijt van.

Tot slot,

Imagine yourself 6 months from now, it will be worth it!

Sinds kort heeft Fitgirlcode ook een Nederlandse website! Volg Anna en andere meiden van Fitgirlcode op www.fitgirlcode.nl. Anna kun je volgen op haar instagram @annageertje_fitgirlcode.