Healthy Pizza

Ik hou van pizza. Niet te vaak maar zo af en toe kan ik er heel blij van worden. Een jaar geleden ben ik bij de La Place gaan werken waar ik sinds toen wekelijks verse pizza’s bak. En ik heb er zó veel voorbij zien komen dat ik me af ging vragen of dat gezonder kon. Want een pizza hoeft niet ongezond te zijn. Nadat ik ooit een mislukte bloemkoolpizza gemaakt had trekt dat me niet meer zo. Alhoewel dat nog steeds hoog op mijn to-do lijstje staat want het gaat me ooit een keer lukken (ik heb goede hoop 🙂 ). Goed, ik ging op zoek naar de ideale pizzareceptuur en probeerde deze aan te passen.

IMG_9463

Het originele pizzarecept is eigenlijk heel simpel. Fijne bloem, water, gist, suiker, zout en olijfolie. Het probleem begint al bij het eerste ingrediënt: fijne bloem. Ik had havermout in de kast en besloot dit te gebruiken. Ik heb dit eerst in de keukenmachine gedaan om havermeel van te maken. Maar havermeel is zeker niet hetzelfde als tarwebloem. Tarwebloem creëert die mooie elastische structuur die een pizzabodem heeft. Hoe graag je ook wilt, met havermout bereik je dit niet. Maar we gaan een gezonde pizza maken dus ik ging ervoor.

Twee ingrediënten die ook voor die mooie structuur zorgen zijn gist en suiker. Gist veroorzaakt koolzuur dat zorgt voor een luchtig deeg. Dit koolzuur wordt vastgehouden door de gluten. Maar havermout bevat geen gluten. Daarom kan de gist weggelaten worden. Suiker stimuleert de werking van gist dus als gist weggelaten wordt, kan suiker ook weggelaten worden.

Uiteindelijk houden we over: havermeel, water, zout en olijfolie. En daar ben ik mee aan de slag gegaan.

Recept

Hoeveelheid: voor 2 pizza’s
Bereidingstijd: 15 minuten (+15 minuten bakken)

Benodigdheden

Voor de bodem: 
– 250 gram havermout
– 125 ml water
– 1 tl zout
– 2 el olijfolie

IMG_9361

IMG_9373

Voor de saus:
– 1/2 ui
– 1 teen knoflook
– 1 el tomatenpuree
– 150 gram cherry tomaatjes
– 1 tl rozemarijn (liefst vers, maar gedroogd kan ook)
– 1/2 tl cayennepeper (of een 1/2 verse rode peper)
– 200 ml water
– 3 el olijfolie

IMG_9407 IMG_9401

Voor de topping:
– kaas naar keuze (ik gebruikte een beetje jonge kaas en feta)
– paprika
– ui
– avocado
– sla

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor om 220 graden.

Begin met het maken van de saus. Je kunt kiezen voor een potje tomatensaus maar zelf maken heeft altijd de voorkeur! 🙂 Begin met het fruiten van de ui en knoflook. Als de uien glazig zijn voeg dan de tomatenpuree toe en bak dit kort mee. Voeg dan de tomaatjes (gehalveerd) en de olijfolie toe. Laat dit sudderen. Voeg af en toe wat van het water toe om het aanbakken te voorkomen en zodat de tomaatjes kunnen koken. Uiteindelijk bindt zich dit tot een saus. Wanneer de tomaatjes helemaal uit elkaar gevallen zijn (na 10 minuutjes) doe dan kort de staafmixer erdoorheen.

IMG_9413

IMG_9420

IMG_9425

Wanneer de saus staat te sudderen kun je de bodem maken. Doe de havermout in een keukenmachine en maak hier havermeel van. Voeg daarna het zout, water en de olijfolie toe en kneed hier een mooi deeg van. Verdeel de bal in tweeën en rol deze uit tot ongeveer 3 mm dikte.

IMG_9429

IMG_9433

IMG_9449

IMG_9451

Doe een lepel saus op de pizza en beleg hem dan zoals je lekker vindt. Je kunt een beetje kaas eroverheen raspen voor het echte pizza-effect. Maar zonder kaas is de pizza ook lekker!

IMG_9453
IMG_9457
IMG_9460

Bak dan de pizza in een goed voorverwarmde oven van 220 graden. Zet na 10 minuten de oven op 180 graden en bak dan de pizza nog 5 minuutjes langer. Na een kwartier is de pizza klaar! Haal de pizza uit de oven en beleg verder met ingrediënten die niet mee gebakken hoeven te worden. Denk aan avocado, feta en sla.

IMG_9462

IMG_9471

Zoals ik in het begin aangaf bevat havermout geen gluten. Dit zorgt voor een niet zo luchtig deeg en uit elkaar vallende pizza. Heb je geen problemen met gluten? Dan kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld speltmeel. Dit zal wat meer op een echte pizza lijken! Dan is het een optie om toch te kiezen voor gist maar dan wordt het weer een heel ander recept. Daar hebben we ook een recept voor. Ga je toch voor de speltpizza? Klik dan hier!

Geniet ervan!