Marianne Elfrink

Marianne, wie ben je precies?

Ik ben Marianne Elfrink, 24 en woon samen met mijn vriend in Nijmegen. Hier run ik ook, sinds augustus 2012, mijn foodcoachingspraktijk Personal Foodcoaching. Je kunt bij mij terecht met al je vragen en problemen op het gebied van voeding. Dit kan zowel online (via email of skype) als face 2 face. Daarnaast houd ik mij bezig met (kook)workshops, (voedings)projecten, het schrijven van blogs en gezonde (maar vooral lekkere) recepten. Momenteel ben ik ook druk met een recepten E-Book; echt super leuk om te doen! Verder doe ik op het moment een opleiding voor natuurvoeding voor kinderen en zwangere vrouwen. Gezonde voeding is mijn passie en daar ben ik zowel zakelijk als privé veel mee bezig.

marianne

 

Op je blog kunnen we lezen dat een gezonde levensstijl niet altijd vanzelfsprekend bij je was. Zou je wat meer willen vertellen over je reis van een ongezond leven naar gezond leven en wat het je allemaal gebracht heeft?

Als kind was ik te zwaar; rond mijn 9e was ik een stuk zwaarder dan leeftijdgenootjes. Tijdens mijn tienerjaren werd mijn overgewicht steeds erger en kreeg ik ernstige pijn- en vermoeidheidsklachten door een reumatische aandoening. Ik heb zo ongeveer elk dieet dat er maar is uitgeprobeerd; van Sonja Bakker tot Dokter Frank. Vaak viel ik af maar daarna kwam het er weer dubbel zo hard aan nadat ik overging op een ‘normaal’ voedingspatroon. Toen ben ik op advies van een diëtiste volgens de schijf van vijf gaan eten: veel brood, halvarine en light-producten. Helaas mocht ook dit niet baten. Een paar jaar later werd ik er door een natuurarts op gewezen, dat mijn voedingspatroon waarschijnlijk de bron van mijn klachten én mijn overgewicht was. Op haar aanraden veranderde ik mijn eetpatroon en schakelde over van pakjes, zakjes, veel suiker, vetarm en light-producten naar pure voeding bestaande uit veel groenten, fruit, noten, zaden en vlees, vis, glutenvrije granen en voldoende gezonde vetten. Hierdoor verloor ik meer dan 15 kilo en ook mijn gezondheidsklachten verminderden drastisch; ik voelde me stukken fitter en ook mijn huid en haren zagen er beter uit. Door deze ervaring ben ik ontzettend geïnteresseerd geraakt in gezonde voeding. Ik heb veel boeken hierover verslonden en ik besloot een studie natuurvoeding te volgen. Daarna ben ik mijn praktijk begonnen. Ik wil zoveel mogelijk mensen helpen bij het  optimaliseren van hun eetpatroon. Als foodcoach blijf ik me erover verbazen hoeveel mensen last hebben van vage klachten zoals buikpijn of hoofdpijn en hoe snel deze klachten vaak verdwijnen door bepaalde aanpassingen in het eetpatroon. Dat sommige mensen na jarenlang klachten of pijn daar nu eindelijk van verlost zijn, daar doe ik het allemaal voor!!

Je maakt de meest lekkere, kleurrijke recepten en legt dit allemaal vast op je instagramaccount en je blog. Waar haal jij je inspiratie vandaan?

Koken is niet altijd mijn hobby geweest; vroeger vond ik het al knap als ik een maaltijd volgens de instructies op het pakje had bereid. Ook nu gaan er nog wel eens dingen mis; ik schiet bijvoorbeeld vaak uit met de peper. Koken leer je maar op één manier en dat is door het te doen. Iets wat een gekke combinatie lijkt kan in de praktijk heel goed uitpakken. Vaak ontstaat iets gewoon tijdens het bereiden; je wordt vanzelf creatiever. Ik heb een kladblokje op mijn nachtkastje liggen; soms krijg ik inspiratie als ik wakker lig. Dan schrijf ik het snel op voor ik het weer vergeten ben en kan ik rustig slapen! 😉 Ik kan ook enorm geïnspireerd raken door de kookprogramma’s van Jamie Oliver. De bevlogenheid, het enthousiasme en het gemak waarmee hij kookt vind ik geweldig! Ik vind het altijd een leuke uitdaging om gezondere versies van zijn recepten te maken. Verder haal ik veel inspiratie uit kookboeken zoals ‘Plenty’ van Yotam Ottolenghi, ‘The Green Kitchen’ van David Frenkiel & Luise Vindahl & ‘It’s All Good’ van Gwyneth Paltrow. Qua blogs kijk ik geregeld op ‘My New Roots’, ‘Sprouted Kitchen’, ‘Yellow Lemon Tree’, ‘Food Bandits’ en ‘Green Kitchen Stories’. Verder laat ik mij op reis ook graag inspireren door de lokale keuken om hier vervolgens thuis mijn eigen draai aan te geven. De presentatie van het eten vind ik ook erg belangrijk. Ik vind het heel erg leuk om me met food-fotografie bezig te houden. Het enige nadeel van vaak je eten vastleggen is dat mijn vriend en ik regelmatig achter een koud bord zitten ;). Daarnaast houd ik gewoon heel erg van eten; het moet vooral erg lekker zijn (en er ook zo uitzien). Een droog blaadje sla of een stengel bleekselderij, daar word ik echt niet blij van. Ik probeer mijn cliënten dan ook altijd lekkere recepten mee te geven. Zo wordt het een stuk gemakkelijker om over te stappen op een gezonder eetpatroon.

salade=pompoen

Wat haal je absoluut niet in huis en waarom?

Kant-en-klaar voeding met een waslijst aan onuitspreekbare ingrediënten en producten waar geraffineerde suiker aan is toegevoegd zul je niet in mijn keuken aantreffen. Deze producten zijn vaak zo geraffineerd en er is zoveel aan toegevoegd dat het me totaal geen moeite kost om ze te laten liggen. Veel dingen maak ik zelf zoals mayonaise of pesto; het is even werk, maar de smaak is zoveel lekkerder én je weet precies wat er in gaat! Als ik kant-en-klaar koop, dan komt het meestal uit de natuurwinkel. Toch moet je ook daar goed op blijven letten; heel soms gebeurt het wel eens dat ik iets heb gekocht waar alsnog suiker aan is toegevoegd. Ik kan dan enorm balen want dat product gaat dan toch echt de prullenbak in (of ik geef het weg).

Wat is je favoriete gezonde product?

Kokos!! Dit is zo’n veelzijdig en gezond product! Kokos verliest tijdens verhitting zijn voedingswaarde niet, het gaat niet oxideren en er worden geen vrije radicalen gevormd; dit in tegenstelling tot de meeste andere oliën en vetten. Ik gebruik vaak kokosmelk in plaats van room in soepen en sauzen, kokosolie is geweldig om in te bakken (omdat het een stabiel vet is) of om als gezonde vetbron door je smoothie te doen en kokoswater is een heerlijke dorstlesser tijdens het sporten of als het warm is! Heerlijk met een schijfje citroen of limoen. Beats een blikje cola anytime! Van kokosboter (santen) kun je heerlijke bonbons of truffels maken. Mijn meest recente ontdekking is kokosyoghurt; erg prijzig maar zooo lekker!! Op een gedeelde eerste plaats staat avocado: een echte allrounder en een van de meest complete voedingsmiddelen op aarde. Ook biologische eieren vind je altijd in mijn keuken: veelzijdig en een perfecte bron van eiwitten.

kokosvet

Wat is je favoriete healthy hotspot en waarom?

De saladebar SLA is absoluut mijn favoriet; je proeft hier echt de liefde voor pure en gezonde voeding! Helaas moet ik hiervoor naar Amsterdam afreizen, misschien maar goed ook anders zou  ik hier elke middag te vinden zijn. Gelukkig is er sinds kort ook een saladebar in Nijmegen te vinden: Munt. Hier maken ze ook heerlijke salades, sapjes en zoete lekkernijen (allemaal zonder geraffineerde suiker). Ik ben hier echt héél blij mee 😉 Verder ga ik graag naar de Ekoplaza, Marqt (als ik toch in Amsterdam ben ;)), de Sonsbeekmarkt in Arnhem en ook de biologische markt op zaterdag in Nijmegen bezoek ik graag.

Welke healthy habit komt iedere dag terug bij jou?

Ik begin bijna elke dag met een glas lauwwarm water met daarin het sap van een halve citroen. Dit ritueel zorgt ervoor dat je spijsvertering op gang komt. Daarnaast vind ik het ook gewoon erg lekker. Ik drink het wel altijd met een rietje om mijn tandglazuur te beschermen.

Wat is de beste tip die je jouw cliënten en onze volgers mee zou willen geven naar een gezonde levensstijl?

Eet puur! Ga voornamelijk voor producten die hebben gerend, gevlogen, gezwommen, gegroeid en gebloeid en laat bewerkte producten en producten die je (over)grootmoeder niet zou herkennen liggen. Snickers en Marsrepen groeien niet aan bomen 😉 Geef jezelf ook de tijd om te veranderen, doe het in stapjes en eventueel met ondersteuning van een voedingscoach. Ga jezelf ook niet vergelijken met een ander; er zijn maar heel weinig mensen die de bouw van een supermodel hebben. Je kunt natuurlijk wel goed voor jezelf zorgen door je lijf optimaal te voeden en ernaar streven de beste versie van jezelf te worden maar leg de lat niet te hoog (een perfect eetpatroon bestaat niet!) en wees lief voor jezelf! Naar je eigen lichaam blijven luisteren en je niet door elke hype mee laten slepen is heel erg belangrijk; zeker in deze tijd waarin de ene hype nog niet voorbij is of er heeft zich weer een nieuwe voedingstrend aangediend. Het belangrijkste is dat je datgene eet wat de natuur je aanbiedt zonder dat daar aan ‘gesleuteld’ is en dat je ernaar streeft om alle kleuren van de regenboog te eten om genoeg variëren. Daarnaast geloof ik heilig in de 80/20 regel. (Lees hier waar Marianne vertelt over de 80/20 regel) Deze ruimte heb je écht nodig om een fijne balans te creëren en een blijvend gezond eetpatroon te ontwikkelen.

Processed with VSCOcam with f2 preset
Wat is je favoriete gezonde recept en wil je deze met ons delen?

Deze frittata met zoete aardappel & spinazie doet het goed op elk moment; als lunch, diner of zelfs als ontbijt. De perfecte mix van voedingsstoffen en ik ben nog niet iemand tegengekomen die hem niet lekker vindt! Dit is trouwens zo’n recept geïnspireerd door Jamie Oliver.

Heel trots ben ik ook op mijn bananenbrood; ik heb er namelijk veel mee geëxperimenteerd en heb er uiteindelijk voor gekozen om hem te maken met kokosmeel en daarmee is hij ook geschikt voor mensen met een notenallergie. Warm uit de oven met een klein beetje biologische grasboter of notenpasta; heaven!

omelet-zoete-aardappel

Ga hier naar het recept voor de frittata!

Processed with VSCOcam with f2 preset

Ga hier naar het recept van het bananenbrood

Om snel mijn zoete trek te stillen vind ik chocolademousse op basis van romige avocado, banaan en rauwe cacao ook niet te versmaden (het recept vind je hier) en deze rauwe energie-balletjes heb ik ook meestal standaard in de koelkast liggen.

Hoe ziet jouw voedingsdagboek er ongeveer op een dag uit?

Ik begin zoals hierboven genoemd altijd met lauwwarm water met een halve uitgeperste citroen om mijn spijsvertering op gang te brengen en soms ook een versgeperst groentesapje (doe ik eigenlijk te weinig omdat het schoonmaken van het apparaat zo veel tijd in beslag neemt ;)). Daarna vaak een (groene) smoothie (en soms nog een gekookt eitje als ik trek heb), een groenteomelet (soms met wat geitenkaas), geiten- of kokosyoghurt met noten en fruit of havermoutpap (favoriet in de herfst & wintermaanden). In het weekend als ik meer tijd heb ook wel eens gezondere pannenkoekjes of andere baksels/uitprobeersels. Tijdens de lunch ga ik vaak voor een goed gevulde maaltijdsalade, een omelet (als ik dit nog niet op heb), soep, een gevulde boekweitwrap, dik belegde zilvervliesrijstwafels of restjes van de vorige dag. ‘s Avonds ligt de nadruk op veel groenten, voldoende eiwitten en wat complexe koolhydraten zoals zoete aardappel of quinoa. Als ik een tussendoortje eet kies ik vaak voor appel met amandelpasta als dip, een handje rauwe noten, een gekookt eitje, rauwkost met humus-dip of een stukje rauwe of pure chocolade (de 92% van Vivani vind ik heerlijk!!). Ik probeer gedurende de dag veel water te drinken (al moet ik zeggen dat me dit zeker niet altijd lukt, ik vergeet het nog wel eens…) en ik ben verslaafd aan de kruidentheeën van Yogi. Verder probeer ik veel te variëren en af te wisselen; ik ontbijt bijvoorbeeld nooit twee dagen achter elkaar met hetzelfde.

Processed with VSCOcam with f2 preset
amandelpasta

Ga hier naar het recept voor de amandelpasta

Wat is je favoriete work-out en waarom?

Krachttraining; dit is veel effectiever (en leuker) dan eindeloos zwoegen op cardioapparaten. Je bouwt zo meer spiermassa op waarmee je ook je stofwisseling verhoogt. Veel mensen zijn bang dat je, wanneer je als vrouw aan krachttraining doet, eindigt als een soort vrouwelijke versie van Arnold Schwarzenegger maar niets is minder waar. Yoga vind ik ook heel fijn; vooral ter ontspanning.

samen

Meer recepten en informatie over Personal Foodcoaching, mijn werkwijze, de verschillende mogelijkheden en tarieven vind je op www.personalfoodcoaching.nl. Je kunt me ook volgen op instagram en facebook.