Het geheim van pindakaas: de pindakaastest!

Je kunt gerust zeggen dat wij een pindakaasverslaving hebben. Ik zou pindakaas het liefst heel de dag door eten en eet het al zo lang ik me kan herinneren. Ik ben er “groot” mee geworden. Vroeger at ik het met name omdat ik het lekker vond maar tegenwoordig ook omdat ik weet dat pindakaas gezond is! Maar wat maakt pindakaas zo gezond en is elke pindakaas even gezond?

pindakaas

Natuurlijk moet je niet de hele dag door pindakaas eten. Dat pindakaas gezond is weet misschien niet iedereen, maar dat het vet is waarschijnlijk wel. Wanneer je dus te veel eet krijg je ook te veel vet binnen, maar dit lijkt me een logisch gevolg.
Pindakaas bestaat uit pinda’s, plantaardig vet en zout. Sommige soorten pindakaas zullen veel langere ingrediëntenlijstjes hebben (met niet uit te spreken bestandsdelen) maar Calvé houdt het bij deze 3 ingrediënten.

Ik heb een test gedaan met een aantal soorten pindakaas en heb deze vergeleken op hun voedingswaarde. De geteste pindakazen zijn Calvé (naturel, met stukjes pinda, Creamy en Light) en drie huismerken (Aro: met stukjes noot, Albert Heijn Naturel en C1000 Naturel). Ik zal per voedingsstof uitleggen wat het gezondheidsvoordeel (of nadeel) is en welke pindakaas hier het beste scoort.

pindakaas

Ik heb kort gekeken naar de ingrediënten. Hier viel weinig opvallends uit op te merken. Zoals ik beschreef bestaat pindakaas uit pinda’s plantaardig vet en zout. Geen van de soorten pindakaas hebben andere rare ingrediënten/E-nummers zoals conserveringsmiddelen of stabilisatoren. Het enige opvallende is dat de soorten pindakaas met stukjes noot extra suiker aan is toegevoegd (in de vorm van suiker, dextrose of glucosestroop)

Energie

Heel opvallend is het niet dat Calvé light de minste kcal levert. Ook verbaast het mij niet dat Calvé Creamy de meeste kcal heeft (Creamy vind ik klinken als “vet”). Het scheelt ongeveer 100 kcal en dat is best veel. Wil je dus weinig calorieën? Kies dan voor Calvé Light, maar lees ook zeker even verder!

Energie

Vetten

Je kon het al even lezen: pindakaas bevat veel vet. Ik schreef al eerder dat je vetten kunt onderverdelen in verzadigde en onverzadigde vetten waarvan de verzadigde vetten als ongezond worden gezien, en onverzadigde vetten als gezond. Pindakaas bestaat voor een groot deel uit vet. Een groot deel van het vet (ongeveer 85%) zijn onverzadigde vetten. Onverzadigde vetten heeft je lichaam nodig en verlaagt de kans op hart- en vaatziekten.

vet

De Calvé Light pindakaas zit laag in het totale vetgehalte. Dit valt te verwachten aangezien lightproducten een lager vetgehalte moeten hebben dan de normale variant. Maar deze bevat ook de minste onverzadigde vetten en in verhouding veel verzadigde vetten.  Calvé Creamy bevat relatief gezien de meeste onverzadigde vetten. C1000 bevat de meeste verzadigde vetten. Let je dus vooral op vetten en kies je voor onverzadigd? Ga dan voor de Calvé Creamy!

pindakaas

Eiwitten

Pinda’s zijn, in tegenstelling tot wat veel mensen denken, geen noten maar peulvruchten. Peulvruchten zijn ontzettend eiwitrijk, dus ook pinda’s. Je lichaam heeft eiwitten nodig voor allerlei functies. Hier moet je er dus zeker genoeg van binnenkrijgen! Vooral wanneer je fanatiek sport. De eiwitten zorgen dan voor een goede spieropbouw.

eiwit

Af en toe een handje noten en pinda’s voor de eiwitten wordt daarom ook aangeraden. Ik vind dit zelf geen heel belangrijk punt bij pindakaas. Wil je (bijvoorbeeld vanwege sport) veel eiwitten eten, dan scoort op dit gebied Aro juist erg goed.

Koolhydraten

Koolhydraten zijn met name suikers. Pinda’s bevatten weinig natuurlijke suikers, dus zou pindakaas weinig koolhydraten moeten bevatten. Tenzij er suikers aan zijn toegevoegd, wat vooral bij de varianten “met stukjes noot” vaak het geval is. Hoe meer koolhydraten, hoe meer suikers.  Natuurlijke suikers zijn ongeraffineerd en (tot op zekere hoogte) geen probleem voor je lichaam. Maar wanneer suikers worden toegevoegd zijn dit meestal de geraffineerde witte suikersoorten.

koolhydraten

Calvé Naturel scoort hier het beste met de 2,5 gram natuurlijke suiker per 100 gram pindakaas. Creamy en Aro scoren erg slecht. De pindakazen zonder nootjes bevatten geen extra toegevoegde suiker, behálve de AH Naturel. Deze bevat net zoveel als de pindakazen met stukjes noot (waar overal extra suiker aan is toegevoegd). Calvé Light bevat wel erg veel koolhydraten (in vergelijking met de andere soorten pindakaas) en ongeveer net zoveel suiker als pindakaas met stukjes noot. Wil je dus een pindakaas zonder suiker? Kies dan voor een pindakaas zonder stukjes noot (met uitzondering van de AH Naturel) waarbij Calvé Naturel het beste scoort en C1000 Naturel het ook goed doet.

Vezels

De meeste peulvruchten bevatten veel vezels. Ook pinda’s zijn vezelrijk te noemen, en daarmee ook de meeste soorten pindakaas! Mooi meegenomen dus wanneer je je bammetje smeert 😉

vezels

Dat je extra vezels binnenkrijgt is altijd mooi meegenomen. Nederlanders eten gemiddeld weinig vezels wat vaak een slechte stoelgang tot gevolg heeft. Ook hier scoort Calvé Naturel goed en Calvé stukjes noot doet het ook goed. Vooral Aro kun je, wanneer je vezels belangrijk vindt, het beste laten staan.

 

Zout

De verschillen lijken klein, maar zijn groter dan je denkt. Calvé Naturel en C1000 bevatten met 0,2 gram zout per 100 gram pindakaas het minste zout. AH Naturel bevat 1 gram zout per 100 gram pindakaas! Dat is 500% meer zout dan de Calvé Naturel en C1000 Naturel!
zout

Pinda’s

Ook leuk om te bekijken: het percentage pinda’s in de pindakaas. Aro bevat de grootste hoeveelheid pinda en Calvé Creamy de kleinste hoeveelheid.
pinda

Conclusie

Ik heb alles punten gegeven en bij elkaar opgeteld (staan tussen de haakjes). De uitkomst is hieronder te zien. Dit is gebaseerd op de voedingswaarde. Natuurlijk, en dat raad ik altijd iedereen aan, kun je er je eigen conclusie uit trekken! Wil jij weinig vet? Dan kies je voor Calvé Light. Ben je tegen lightproducten, dan komen de Calvé met stukjes noot en Calvé Creamy er met de minste verzadigde vetten het beste vanaf. Wil je juist geen toegevoegde suikers? Dan moet je gaan voor een naturel pindakaas (AH Naturel uitgezonderd).
eindoordeel

Ik ga zelf voor de Calvé Naturel! Deze komt in de test regelmatig op de eerste plek en af en toe in het midden maar scoort nooit als slechtste. Een lage hoeveelheid verzadigde vetten, geen toegevoegde suikers, de meeste vezels en het minste zout! Daarnaast weet ik dat de AH Naturel niet meer snel in mijn winkelmandje zal belanden met de hoeveelheid verzadigd vet, hoeveelheid extra (onnodige) suikers en niet te vergeten de hoeveelheid zout.

pindakaas

Verandert jullie mening na deze test? En voor welke pindakaas gaan jullie? Ik ben benieuwd! Laat het weten bij de comments!

Wil je je eigen pindakaas maken? Het recept vind je hier!