Wat chocolade een superfood maakt

Chocolade is gezond! Dat klinkt toch als muziek in de oren 🙂 Heel de dag bonbons eten, ontbijten met chocolademousse en chocoladefondue als nagerecht. Helaas, dat is dan weer niet aan te raden. Maar wanneer je kiest  voor de juiste chocolade kan dit helemaal geen kwaad en juist zelfs voordelige effecten op je lichaam hebben!

chocola-superfood

Ik denk dat het ondertussen algemeen bekend is dat wanneer je voor gezond gaat, je voor pure chocolade moet gaan. In melkchocolade en in witte chocolade zit vooral veel suiker en minder cacao. Dat willen we natuurlijk vermijden. In witte chocolade zit zelfs helemaal geen cacao maar alleen cacaoboter! Dus wanneer je gebruik wilt maken van de voordelige gezondheidseffecten van chocolade, kies dan voor zo puur mogelijk! Het beste kun je kiezen voor een percentage vanaf 70%. Hoe hoger het percentage, hoe gezonder je chocolade. Een hoger percentage cacao betekent een hoger percentage goede voedingsstoffen en lager percentage andere (minder goede) voedingsstoffen zoals melk en suiker.

Vetten
Cacaobonen zijn zaden, afkomstig uit de cacaopeul. En ook deze zijn, net als andere zaden, rijk aan verzadigde vetten. Misschien zul je hier raar van opkijken (verzadigde vetten zijn toch slecht?). Vetten zijn onder te verdelen in verzadigde en onverzadigde vetten, waarbij verzadigd vet wordt afgeraden en onverzadigd vet wordt aangeraden. Het verzadigde vetzuur uit cacaoboter (stearinezuur) wordt in je lichaam snel omgezet in een onverzadigd vet: oliezuur. Oliezuur is een vetzuur welke het LDL-cholesterol (wat bekend staat als het “slechte cholesterol”) in je lichaam verlaagd. LDL-cholesterol wordt HDL-cholesterol en dit verlaagt de kans op hart- en vaatziekten

Antioxidanten 
Daarnaast bevat chocolade veel antioxidanten. Antioxidanten kunnen beschadigingen in het lichaam als gevolg van oxidatie tegengaan. Hierdoor wordt de kans op kanker, hart- en vaatziekten en oogaandoeningen verlaagd. Chocolade bevat een hoog gehalte aan antioxidanten.

“Chocolate comes from cacao,
Cacao is a tree,
Which makes it a plant,
Chocolate is salad”

Vezels
Cacao bevat veel vezels. Bij vezels denk je misschien eerst aan groente, fruit en volkorenproducten. Ter vergelijking: rauwe broccoli (wat bekend staat als vezelrijke groente) bevat 3,1 gram vezels per 100 gram terwijl cacaopoeder 34 gram vezels per 100 gram bevat. Nu moet wel vermeld worden dat je natuurlijk veel sneller 100 gram broccoli eet dan 100 gram cacaopoeder. Omgerekend betekent dit wanneer je 1,5 eetlepel cacao eet je evenveel vezels binnenkrijgt als wanneer je een hele broccoli eet.

Mineralen
Chocolade bevat naast vetten, antioxidanten en vezels ook mineralen zoals ijzer, magnesium, mangaan, chroom, zink en koper. Naast mineralen bevat het ook vitamine C.

chocola-superfoodChocolatenibs

Welke chocolade kun je het beste kiezen?
Ik zei het in het begin al even. Hoe hoger het percentage cacao, hoe beter. Dit betekent dat er minder melk en suiker inzit. De melkchocolade (en witte chocolade noem ik niet eens) bevat te weinig cacao en te veel suiker om dit gezond te kunnen noemen. Kies je chocolade met een percentage vanaf 70% dan kun je het gezond gaan noemen. Toch bevat deze chocolade ook nog suiker. Cacao is van zichzelf erg bitter en moet je eigenlijk leren eten (net zoals je koffie leert drinken vanwege het bittere karakter). Begin daarom, als je pure chocolade niet gewend bent, met een lager percentage en voer dit langzaam op. Daarnaast is het verstandig om te kiezen voor een chocolade die geen slechte suikers bevat. De chocolade die ik hiervan ken zijn Lovechock en La Red. Deze zijn gezoet met kokosbloesemsuiker of palmsuiker. Deze suikers zijn ongeraffineerd en zorgen niet voor een stijgende bloedsuikerspiegel waardoor dipjes en vreetbuien worden voorkomen. Deze repen zijn te koop bij biologische supermarkten zoals Ekoplaza en Marqt. Deze repen zijn goed voor je lichaam maar helaas wat minder goed voor je portemonnee.
Naast chocolade zelf kun je ook kiezen voor chocolatenibs of ongezoete cacaopoeder. Deze zijn beide gemakkelijk te verwerken. Klik hier voor een goed voorbeeld van onze gezonde chocoladetruffels met ongezoete cacaopoeder.

chocola-superfood

Dus: zet een kopje thee en pak een lekker stukje chocolade erbij. Ik neem hier ook nog een stukje 😉

Bronnen:
McGee, H., Over eten & koken
Descheemaeker, K. en Provoost, C., Impact van voeding op de gezondheid

Nevo-tabel, Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu