Yoghurt-bosvruchtenijs

Iets waar je mij wakker voor kunt maken is ijs! En omdat ik het elke dag zou kunnen eten ben ik op zoek gegaan naar een recept dat gezonder is dan de standaard ijsrecepten. Na wat experimenteren ontstond dit yoghurt-bosvruchtenijs.

yoghurt-bosvruchtenijs

In dit recept maak ik gebruik van sojayoghurt en soja-vanillemelk. Door gebruik te maken van sojaproducten wordt het vetpercentage meteen een stuk lager! Daarnaast wordt de grote hoeveelheid suiker die in normale ijsrecepten zit vervangen door ahornsiroop.

Dit ijsrecept is lekker fris en snel gemaakt! Het makkelijkste is wanneer je gebruik maakt van een ijsmachine. Hierdoor wordt je ijs het luchtigst en krijg je de fijne ijsstructuur omdat grote ijskristallen worden vermeden. Wanneer je geen ijsmachine hebt kun je ook gebruik maken van een koude kom of bak. Zet deze met het ijsmengsel in de vriezer en schep deze ongeveer 2 uur lang om de 15 minuten goed door. Vries het daarna nog een aantal uur tot het goed hard is. 

Recept Yoghurt-Bosvruchtenijs

Hoeveelheid: een ruime halve liter
Bereidingstijd: 10 minuten (+ 1 dag ijskom invriezen en + 1 dag vriezen)

Benodigdheden

  • 400 ml soja yoghurt
  • 150 ml soja-vanillemelk
  • 200 gr bosvruchten (bevroren of vers)
  • 50 ml ahornsiroop

Bereidingswijze

Doe de soja-vanillemelk en de bosvruchten in een kom.
Maak met een staafmixer de bosvruchten klein.
Voeg de yoghurt en ahornsiroop toe aan het melk-fruitmengsel.
Zet de ijsmachine aan en giet het mengsel in de ijskom (doe dit tijdens het draaien om vastvriezen te voorkomen).
Laat het ijs gedurende 15 minuten draaien.
Schep het ijs over in een bak en zet deze nog een aantal uur in de vriezer (gemiddeld 5 à 8 uur).

yoghurt-bosvruchtenijs